Με αφορμή τη νέα έκθεση μόδας που πρόκειται να φιλοξενηθεί στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μόντρεαλ, Montreal Museum of Fine Arts, με επίκεντρο τις δημιουργίες του θρυλικού Thierry Mugler, κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία του μοντέρνου σχεδιαστή, ο οποίος βρέθηκε στο επίκεντρο του χώρου της μόδας κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του ’80, του ’90 αλλά και του ’00.

Και χρησιμοποιούμε τον όρο μοντέρνο, μετά από δική του παρατήρηση: Ο Mugler θεωρούσε πως η μόδα, και δη η υψηλή ραπτική, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να θυμίζει το παρελθόν, παρά το ίδιο το παρόν και οφείλει να οδηγεί προς το μέλλον. Και αυτή να είναι η μόδα του σύγχρονου, του τώρα!

Ο Thierry Mugler γεννήθηκε το 1948 στο Στρασβούργο και από τα πρώτα χρόνια της ζωής του ασχολήθηκε με το χορό, ιδιαίτερα το μπαλέτο. Στη συνέχεια, όμως, ξεκίνησε τις σπουδές του στη διακόσμηση εσωτερικών χώρων και έτσι άλλαξε κατεύθυνση ενδιαφέροντος. Η επιρροή όμως της «σκηνικής παρουσίας» είναι ξεκάθαρη σε κάθε έργο και ασχολία του. Στα 24 του μετακόμισε στο Παρίσι και σύντομα ξεκίνησε να σχεδιάζει ready-to-wear συλλογές. Το 1973 προώθησε την πρώτη προσωπική του συλλογή στο Παρίσι. Το ’75 του ζητήθηκε να την παρουσιάσει στο Τόκιο ενώ μόλις έναν χρόνο αργότερα άνοιξε τη μπουτίκ του στο Παρίσι, σύγχρονα με την παρουσίαση της πρώτης του συλλογής ανδρικού ρουχισμού. Και οι δύο αυτές του συλλογές έδειχναν την κατεύθυνση που επρόκειτο να ακολουθήσει σαν σχεδιαστής, με έντονα φουτουριστικά στοιχεία, λαμπερά υφάσματα, μεγάλους ώμους, καθώς και την χαρακτηριστική του σιλουέτα που με τα χρόνια θα γινόταν και πιο έντονη: Μικρή μέση, και τονισμένη φιγούρα – κλεψύδρα.

Σε αυτό το σημείο, ίσως θα ήταν ενδιαφέρον να αναφέρουμε την τεράστιας σημασίας γνωριμία του με τον Mr. Pearl, έναν από τους πιο γνωστούς και ταλαντούχους κατασκευαστές κορσέδων στον κόσμο. Η γνωριμία του με τον κορσέ αλλά και η χρήση του τελευταίου στις περισσότερες από τις δημιουργίες του, δίχασαν κοινό και κριτικούς, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία χρόνια της δεκαετίας του ’90, ως προς τη σεξιστική προβολή του γυναικείου σώματος. Αν και η αλήθεια είναι κάπου στη μέση, είναι γεγονός πως αυτή η ίδια η σιλουέτα είναι που έδινε στα έργα του «προφήτη του Φουτουρισμού» τη δυναμικότητα και την επιβλητική υφή τους.

Πίσω στην αφήγησή μας, το 1989 ο Thierry Mugler δημιούργησε το “New Age Man” look, μια εμφάνιση που υποστήριζε έντονα την χαλαρότητα στο attitude, που αντικατοπτριζόταν και στα ρούχα. Έντονα χρώματα αλλά πιο «laid back» σιλουέτες για τους άνδρες. Οι γυναικείες του συλλογές αγαπούσαν τα έντονα χρώματα και περιλάμβαναν σχεδόν πάντα, τεράστιους, «επιθετικούς» ώμους και γωνίες που εξείχαν.

Πάντα καινοτόμος και ιδεαλιστής, τα έργα του Mugler είναι σε μεγάλο βαθμό έργα τέχνης. Το 1990 που πολλοί σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από ζωγράφους για τις δημιουργίες τους, ο Mugler επέλεξε τον Πικάσο, μια επιρροή ξεκάθαρη στα έργα του, από τον Κυβισμό, μέχρι τις σουρεαλιστικές του εκφάνσεις. Η ιδεολογία αυτή του Mugler βρήκε απήχηση σε μια εποχή που της ταίριαζε, την εποχή του Supermodel, που θα μπορούσε να υποστηρίξει τα ρούχα του, με πολλούς τόνους προσωπικότητας. Τα σχέδια του Mugler έχουν χαρακτηριστεί ότι είναι σχεδιασμένα για θεές, για εξωτικά πλάσματα και φαντασιακά αινίγματα. Όλοι οι θρύλοι του modeling έχουν περάσει από τις πασαρέλες του, που κάποιες φορές κρατούσαν ακόμη και 1 ώρα: Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Eva Herzigova, Tyra Banks.

 

Η επιρροή του σχεδιαστή στην pop κουλτούρα είναι ξεκάθαρη σε πολλά επίπεδα. Το 1992 ήταν ο σκηνοθέτης στο βίντεο κλιπ του τραγουδιού του George Michael «Too Funky», ενώ την επόμενη χρονιά σχεδίασε το επικό μαύρο φόρεμα που φόρεσε η Demi Moore για την ταινία «Indecent Proposal». Το 1998 η εταιρεία Clarins είχε καταλάβει το μεγαλύτερο μέρος των μετοχών του οίκου του, κάτι που της επέτρεψε το 2003 να τον κλείσει λόγω των χαμηλών πωλήσεων. Παρ’ όλα αυτά ο Mugler δεν εξαφανίστηκε τελείως. Μάλλον το αντίθετο συνέβη το 2009, όταν δούλεψε ως καλλιτεχνικός σύμβουλος για την περιοδεία της Beyonce «I am… World Tour» και σχεδίασε μόνο για αυτή 58 κοστούμια τα οποία ανακεφαλαίωναν τέλεια την εικόνα της ως καλλιτέχνη. Ο οίκος του έκτοτε έχει ξανανοίξει από τον σχεδιαστή και artistic director David Koma, ενώ ο Mugler έχει αποσυρθεί από το μόνιμο ενεργό σχεδιασμό.

 

 

Σε κάθε περίπτωση, ο Thierry Mugler αποτελεί ένα τεράστιο κεφάλαιο του κόσμου της μόδας αλλά και της pop κουλτούρας. Με θρυλικές δημιουργίες, όπως ο κορσές-μοτοσικλέτα, το φουτουριστικό ρομπότ-γυναίκα, εμπνευσμένο από την ταινία Metropolis (που ο ίδιος έχει αναφέρει ως μια από τις μεγαλύτερες επιρροές του), αλλά και με συνεργασίες με κάποια από τα πιο σημαντικά ονόματα της μουσικής βιομηχανίας (Beyonce, Lady Gaga, David Bowie) ο Thierry Mugler είναι και παραμένει ίσως ο σημαντικότερος σχεδιαστής του σύγχρονου και του φουτουριστικού, ο μεγαλύτερος εμπνευστής του μέλλοντος, ο πιο ιδεολόγος σχεδιαστής – καλλιτέχνης των τελευταίων δεκαετιών.

 

 

by Panos Tripolitsiotis

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close