Γεννημένη στο Pallazo Corsini της Ρώμης στις 10 Σεπτεμβρίου του 1890, η Elsa Schiaparelli σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης. Η ίδια γνώρισε από πολύ νωρίς τη ζωή της υψηλής κοινωνικής τάξης και τον πλούτο από την οικογένειά της, ωστόσο πίστευε πως όλα αυτά την εμπόδιζαν να γίνει πιο δημιουργική. Έτσι, αποφάσισε να αφήσει πίσω της την Ιταλία και να ταξιδέψει σε Νέα Υόρκη και Παρίσι. Στο πλοίο προς Νέα Υόρκη, γνωρίζει τον Francis Picabia –ντανταϊστής καλλιτέχνης – που τη σύστησε στη συνέχεια στους Salvador Dali και Jean Cocteau, οι οποίοι την επηρέασαν και τη μύησαν στο Σουρεαλισμό. Κι αυτή ήταν η αρχή μιας συναρπαστικής ζωής και διακεκριμένης καριέρας στο χώρο της μόδας…

Ο σουρεαλισμός αποτυπώθηκε σε κάθε στιγμή της ζωής της ιδιοφυούς σχεδιάστριας, σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως οι περισσότερες δημιουργίες της έχουν έντονο το σουρεαλιστικό στοιχείο. Πιο συγκεκριμένα, το Lobster Dress, ή αλλιώς το φόρεμα με τον κόκκινο αστακό, το Tear drees, το Shoe hat, το Skeleton dress, είναι μόλις λίγες από τις δημιουργίες της που έχουν μείνει στην ιστορία της μόδας. Επιπλέον, ο όρος Shocking Pink, έγινε γνωστός εξαιτίας ενός πολύ δημοφιλούς αρώματος που δημιούργησε η Schiaparelli, το οποίο κυκλοφόρησε με το αντίστοιχο όνομα και έγινε best-seller της εποχής.

 

 

Η ζωή της εμβληματικής σχεδιάστριας Elsa Schiaparelli, χωρίζεται στην πριν και μετά τη μόδα εποχή. Ως νεαρή κοπέλα, μεγάλωσε σε συντηρητική ιταλική οικογένεια, όπου σκανδάλισε τα ήθη της εποχής με τολμηρά ερωτικά ποιήματα, τα οποία κυκλοφόρησε την εποχή που η ίδια σπούδαζε. Στη συνέχεια παντρεύτηκε στο Λονδίνο χωρίς τη συγκατάθεση των δικών της, χώρισε στη Νέα Υόρκη λίγο μετά τη γέννηση της μοναχοκόρης της, έκανε διάφορες δουλειές ώστε να εξασφαλίσει τα προς το ζην και κατέληξε στο Παρίσι. Εκεί, προς τα τέλη της δεκαετίας του ’20, κυκλοφορεί μια σειρά πουλόβερ, χρησιμοποιώντας μια μέθοδο διπλής επίστρωσης με βελονιά, που χρησιμοποιείται από Αρμένιους πρόσφυγες και δημιουργεί πλεκτά με σουρεαλιστικές trompe l’ oeil εικόνες. Ήρθαν οι πρώτες παραγγελίες, δίνοντάς της το εναρκτήριο λάκτισμα για μια αλματώδη εξέλιξη με ιδιαίτερα διάσημες πελάτισσες, πρωτοποριακές καλλιτεχνικές συνεργασίες και ένα εντυπωσιακό ατελιέ στην Place Vendôme. Ακολούθησε μια συλλογή μαγιό και ρούχων σκι, καθώς και η διάσημη ζιπ κιλότ της – μια πρώιμη μορφή του γυναικείου σορτς. Ήταν η πρώτη σχεδιάστρια που χρησιμοποίησε το φερμουάρ για τα γυναικεία ρούχα της. Στα πρωτοποριακά σχέδιά της τη δεκαετία του ’30, τοποθέτησε φερμουάρ με φωτεινά χρώματα σε βραδινές τουαλέτες.

 

Συνεργάστηκε με μεγάλη επιτυχία με το θέατρο και τον κινηματογράφο και πιο συγκεκριμένα με γνωστούς σκηνογράφους και ενδυματολόγους όπως ο Christian Berard. Οι δημιουργίες της έχουν εμφανιστεί σε περισσότερες από 30 ταινίες τις εποχής, όπως στο “Every Day’s a Holiday” με πρωταγωνίστρια τη Mae West.

Στη συνέχεια, ο πόλεμος την αναγκάζει να διαφύγει στις ΗΠΑ, αλλά αφού επιστρέφει στο Παρίσι το 1945, τίποτα δεν είναι το ίδιο. Δεν ήταν πλέον το όνομα της «Schiap» που έκανε το Παρίσι να παραμιλάει, αλλά αυτό του Dior. Ωστόσο, η boutique της παραμένει ανοιχτή, χωρίς η ίδια να έχει άμεση επαφή και προσλαμβάνει σαν υπεύθυνο έναν νέο αριστοκρατικής καταγωγής, το όνομα του οποίου ήταν Hybert de Givenchy. Ο οίκος της συνέχισε μια πολύ επιτυχημένη πορεία, καθώς η ίδια εκτός από μεγάλο καλλιτεχνικό ταλέντο, ήταν και μια δυναμική business woman, που παρατηρούσε πολύ καλά την κοινωνία και προσαρμοζόταν άρτια στις εκάστοτε καταστάσεις.

Υπήρξε αντίπαλο δέος της Coco Chanel και η ίδια την «υποτιμούσε» και την κοιτούσε αφ’ υψηλού, αφού η Chanel αναφέρονταν σε αυτήν αποκαλώντας την «η Ιταλίδα καλλιτέχνις που κάνει ρούχα». Το σίγουρο όμως είναι πως η Elsa Schiaparelli, είναι μια από τους σημαντικότερες δημιουργούς που έχουν περάσει στην ιστορία της μόδας. Η επιρροή που είχε η ίδια σε σημαντικές προσωπικότητες, στη μετέπειτα ιστορία της μόδας, ήταν τεράστια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Jean Paul Gaultier και ο Yves Saint Laurent, ο οποίος μάλιστα είχε δηλώσει πως: «Όταν πέθανε, η Κομψότητα της έκλεισε τα μάτια. Μόνο η Κομψότητα μπορούσε να το κάνει. Δεν θα το είχε επιτρέψει σε κανέναν άλλο».

Το καινοτόμο βλέμμα της, το όραμά της και η επιθυμία της να ξεπερνά το συνηθισμένο και να μην ακολουθεί την πεπατημένη την κατατάσσει στην κατηγορία των γυναικών που οι Ιταλοί αποκαλούν «assoluta», δηλαδή εκείνων που έχουν δυναμική προσωπικότητα, έντονο ταμπεραμέντο και άποψη, πράγμα που φαίνεται ξεκάθαρα μέσα από τις εντυπωσιακές δημιουργίες της.

πηγη: Business of fashion

by Errika V.

ff

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close