Θύελλα αντιδράσεων προκάλεσε ένα φούτερ με την υπογραφή του οίκου Burberry, το οποίο παρουσιάστηκε στην πασαρέλα της Εβδομάδας Μόδας στο Λονδίνο.

Το φούτερ που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, σχημάτιζε με τα κορδόνια του μία θηλιά στο λαιμό. Το επίμαχο φούτερ ήταν κομμάτι της συλλογή Tempest και παρουσιάστηκε στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου. Το fashion show, στο οποίο συμμετείχαν «επαναστατημένοι νέοι», ήταν αφιερωμένο σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Riccardo Tisci στην «νεολαία του σήμερα».

Το αξιοσημείωτο είναι πως την έντονη και άκρως αρνητική κριτική πυροδότησε μια ανάρτηση που έκανε στο Instagram η Liz Kennedy, η οποία είναι μοντέλο της Burberry γράφοντας μεταξύ άλλων στην ανάρτησή της:

«Η αυτοκτονία δεν είναι μόδα. Επίσης ας μην ξεχνάμε της φρικιαστική ιστορία του λιντσαρίσματος».

View this post on Instagram

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

A post shared by 🦎 (@liz.kennedy_) on

Σύμφωνα με την ίδια, όταν ζήτησε να επικοινωνήσει με κάποιον από τον οίκο μόδας για να τους πει ότι η ευαισθησία της προκλήθηκε επειδή είχε περιστατικό αυτοκτονίας στην οικογένειά της «το μόνο που μου είπαν ήταν «Είναι μόδα. Κανείς δεν ασχολείται τι συμβαίνει στην προσωπική σου ζωή και κράτα το για τον εαυτό σου».

Η απολογία από την Burberry

Η θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε η ανάρτηση της Kennedy, οδήγησε τελικά στην απολογία του οίκου Burberry.

«Ζητάμε συγγνώμη για τη δυσφορία που προκαλέσαμε» δήλωσε επί του θέματος, ο Marco Gobbetti προσθέτοντας ότι η Burberry απέσυρε το συγκεκριμένο ρούχο από την κολεξιόν για το επόμενο φθινόπωρο-χειμώνα.

«Αν και το σχέδιο είχε έμπνευση από τους ναυτικούς, αντιλαμβάνομαι ότι ήταν αναίσθητο» δήλωσε από την πλευρά του ο creative director της Burberry, Riccardo Tisci.

Στη συνέχεια έκανε γνωστό πως το συγκεκριμένο σχέδιο αποσύρθηκε από την κολεξιόν.

ff

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close